. : minialbum - steg för steg : .

Nu har jag proppat en vecka full med BIA-projekt och det har varit fantastiskt kul! Men nu tänkte jag avsluta med att visa hur man kan göra ett minialbum - utan BIA. Det är ju faktiskt inte alla som äger en BIA... ;0)
Det finna massor av olika beskrivningar att hitta men jag har valt att visa hur man viker ett litet minialbum, av ett enda 12x12 papper. Eftersom det är så enkelt så har den snabbt blivit en personlig favorit!

Börja med att välja ett 12x12 papper och vika det på mitten. Jag har valt att välja ett dubbelsidigt papper från My Minds Eye. Väljer du ett dubbelsidigt papper så är alla sidor dekorerade och klara redan från början. Kom i håg att vara noga när du viker att allting blir kant mot kant, annars blir albumet lätt lite snett och vint.

Fortsätt med att vika upp ena kanten...

...och sedan även den andra.

När vikningen är färdig ska papperet likna ett W eller M om den är vänd åt andra hållet.

Vik ut hela pappret igen.

Gör om samma vikning fast åt papprets andra håll.

Gör likadant med vikningen..

...så att pappret återigen ser ut som ett W eller M.

Vik ut pappret igen och skär/klipp i vikningarna enligt bilden (det skall skäras längs med tre "rutor"). Nu ser det återigen ut som ett M :0)

Vik ihop remsan i ett enda stycke. Det är bara att följa med i "bigningarna" så kan det inte bli fel.

Så här ser det ut när den är färdigvikt. Pärmarna är enkla och alla innersidor är dubbla.

Nu är det bara att sätta igång och limma ihop alla innersidorna!
Om du tänkt använda en BIA för att binda ihop albumet så behöver du bara limma i ytterkanterna och i botten på varje sida. Annars limmar du hela sidorna och klär ryggen med något tjusigt papper eller cardstock.

Är pappret dubbelsidigt kan man som sagt nöja sig där, men vill man ha någon annan färg på pärmarna så är det bara att klä in dom med något fint favoritpapper. Sedan är det bara att sätta igång att fylla innersidorna med alla fina bilder o dekorationer som man tänkt sig!

Själv bestämde jag mig för att göra en pekbok till lillkillen här hemma:

Så här blev resultatet när det var klart. Jag har använt thickers, grönt organzaband och prickigt band för flikarna inuti.

Inuti albumet har jag sedan använt mig av olika stämplar - här Angie B´s Ballongknippe, färglagda med promarkers, och tiny alphas för att beskriva vad det är på bilden. Den har blivit mycket poppis här hemma ;0)

Lycka till med albumskapandet!

. : kram Åsa : .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0