:: cheery lynn die tutorial - dt inkywings ::

Today Im showing a little tut how to use the Cheery Lynn dies over at Inkywings Blog.

The tut is in Swedish, but if you have any questions don´t be afraid to ask!

------------------------------

Vad säger man - äntligen fredag!
Hoppas ni laddar för lite härligt fredagsmys.

Jag tänkte använda fredagen till att visa lite hur Cheery Lynn diesen fungerar.
Skillnaden mot övriga dies är inte stor, men det kan ändå vara skönt att få se...



Alla dies är uppbyggda i två färger; grå och lila.
De lila är en storlek större och de gråa är då avsedda att passa perfekt i de lila.

Sedan kan man givetvis kombinera de olika diesen i samma färg dessutom.





Varje kit består av 6 dies i olika storlekar.

Här ser du matchande labels, varav den ena har scallop-kanter.



Här ser du hur de gråa är matchade att passa till de större lila.



Jag använder en sk Big Shot som stansmaskin, men det fungerar även med de flesta andra märken som finns på marknaden. Du har väl inte missat att du kan köpa Big Shot hos Inkywings??

Jag börjar med att lägga diesen som bilden visar:
basplattan (med alla flikar kvar), skärplattan, papper, die och sedan sista plattan.
Sedan är det bara att veva...



Sedan gör jag precis lika med nästa die, den lila med scalloped kanterna.



Här kan du se det färdiga resultatet!

Det var inte speciellt svårt, eller hur?



Jag tycker att diesen har väldigt fina, nätta scallopes!



När det gäller diesen som är Doilys så rekomenderar jag att Ni använder metallplattan som går att köpa till.



Som Ni ser är diesen väldigt detaljerad med en massa små hål.

Det är här metallplattan verkligen gör sitt jobb!
Den ser till att få ett jämnt tryck över hela diesen och då lossnar alla pappersbitarna i de små hålen hur lätt som helst. Tro mig, det är verkligen värt att inte behöva sitta och pilla ur alla dessa små, små bitar.. ;0))



Jag börjar precis lika som tidigare med basplattan, skärplattan, papper och dies....



...men sen lägger jag på metallplattan ovanpå, innan sista plattan.
Sen är det bara att veva på.



Här är den färdiga doilysen!

Efter att man vevat den genom stansmaskinen så kan man behöva 'knäppa med fingret' på den lite för att de sista små bitarna ska lossna.



Här ser ni hur mycket vackra detaljer som finns på papperet efteråt.



Och jag har ju givetvis även gjort ett kort att visa, där jag använt några av diesen:



Här har jag använt cirkeln (grå storlek) med tillhörande scallopes (lila storlek).

Även hjärtat är en die, och här har jag använt metall plattan som hör till när jag stansat.



Och stämpeln är Ally från La La Land!


Hoppas ni fått lite inspiration att sätta tänderna i diesen och stansmaskinen!

Trevlig fredag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0