. : påse steg-för-steg : .

Ja då var det dags för en liten utlovad steg-för-steg beskrivning på gottispåsen! :0)


Det här är de material och verktyg som jag använt mig av: 1 st carstock (12x12), 1 st mönstrat papper (12x12), 1 st papperspåse (11.8x21.5), finns för övrigt att köpa hos Inkywings, samt verktyg, stämplar och dekorationer.

Papperspåsen i sitt ursprungliga utseende.

Börja med att vika ner kanten som hör till botten...

...så att den blir platt och ser lika ut från båda sidorna.

Vik ner öppningen på påsen, 4,5 cm blir bra. Denna sida kommer att bli påsens baksida.

Skär till 4 bitar cardstock. Framsida: 11,8x17,0 cm, Baksida: 11,8x17,0 cm, Öppningens nervikna kant: 11,8x6 cm (tänker du inte dekorera med en bårdstans som jag kan du ta samma mått som nervikningen; alltså 11,8x4,5) och så sedan en "spillbit" på 11,8x4,5, som är till vikningen/bigningen över påsen.

Skär till 3 bitar mönstrat papper. Framsida: 11,2x16,5 cm, Baksida: 11,2x16,5 cm, Öppningens nervikna kant: 11,2x4 cm. Vill man ha en bredare kant av cardstock synlig så kan man givetvis minska ytterligare lite på måtten, men jag tycker att dessa mått blir lagom.

Sedan chalkar jag kanterna på fram- och baksidorna (de mösntrade papprena), med Creamy Brown och Chestnut Roan...

...för att sedan tejpa fast dom på cardstocken, med dubbelhäftande tejp.

Nästa steg är bården på kantbiten som ska sitta på öppningens nervikna kant. Jag har använt mig av Fiskars Threadwater Punch, men det går givetvis lika bra med någon annan stans eller varför inte plocka fram mönster saxen...

Nu har jag tejpat fast det sista mönstrade pappret, efter att chalkat det precis som de tidigare bitarna.

Jag fäster baksidan först...

Sedan tar jag "spillbiten" och bigar två linjer på mitten, med ungefär ½ cm mellanrum.

Se till att vika den i bigningarna och sätt dubbelhäftande tejp eller lim på undersidan.

Fäst den över vikningen.

Fäst sedan den lilla biten på öppningens nervikna kant. Nu är baksidan "klar".

Jag fäster en öljett på öppningens nervikna kant för att sedan fästa bandet i som jag använder för att stänga påsen. Vill man inte fästa bandet med hjälp av öljetten kan man istället häfta fast den, det brukar också bli snyggt.

Det finna många olika valmöjligheter hur man kan fästa bandet i hålet, och jag gör nästan olika varje gång, men nu gjorde jag så här ;0)

Det nedre bandet fäster jag med en bit dubbelhäftande tejp. Denna ände döljs sedan under min personliga stämpel.

Avslutningsvis så dekorerar jag framsidan med mitt stämpelmotiv, här den härlige hÄngel-snigeln (färglagd med Promarkers) och text och dekorationer. Jag väljer att dekorera framsidan innan jag fäster den på påsen. Detta för att jag ska kunna dra igenom ev brads osv genom pappret. Blir enklare så.

Så här blev den dekorerad och klar!!

Och här är baksidan med bandfästning och personlig stämpel!!

Hoppas ni tycker att beskrivningen blev tydlig, annars är det bara att fråga så ska jag försöka svara så fort jag kan. ;0) Tipsa mig gärna om ni gör några egna påsar så kan jag komma över och kika! Vore så kul att få se många härliga gottispåsar!!

. : kram : .

Kommentarer
Postat av: Kicki

Åhh så fina påsar du gör!! :0)

kanske nåt man ska prova på!!

Kramen Kicki

2009-04-01 @ 10:33:43
URL: http://kickansblogg.blogspot.com
Postat av: AnnikaS

Toppenbra beskrivning och en jättesnygg påse!

kram Annika

2010-02-15 @ 19:11:59
URL: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0