:: att använda masker ::

Idag tänkte jag visa hur man kan använda sig utav masker för att göra en variant av "distressrutor".
Vad en "distressruta" är och hur du gör dom hittar du här, där Lisa visar en bra steg-för-steg-beskrivning.

Det finns olika typer av färdiga masker att använda sig av men jag tänkte börja med att visa hur man gör en egen. Jag har använt mig av Tim Holtz Mask Sheets.'
Det är genomskinliga sidor, med en klistrig sida och en blank. Med i förpackningen finns även vanliga genomskinliga ark som är till för att sedan sätta maskerna på när dom inte används.


Här är sakerna jag använt mig av.
TH´s Mask Sheets ser ni längst till höger i bild.


Det går givetvis att göra sin mask på många olika sätt (stansa, klippa, skära) men jag använder mig av en Fiskars mall och tillhörande skärkniv.


Tänk på att ha rätt sida upp innan du börjar skära.


När hjärtat är utklippt så lägger jag det med den klistriga sidan nedåt där jag vill ha det.
Sedan leker jag loss med massor av olika stämplar! Det här stadiet är jättekul, för här finns verkligen inget rätt eller fel, utan här är det bara att stämpla på.
Jag har använt mig av stämpeldynan Distress - Black Soot
.

Här är en närbild på masken.
Här syns också överskottet av stämpelfärgen som blir när jag stämplar uppe på masken.
Denna färg använder jag mig sedan av i nästa steg...


..när jag använder Tim Holtz Ink Blending Tool för att "dra ut" färgen lite utanför maskens kant.


Så här ser det ut när jag tagit bort masken!

Man kan givetvis sluta här om man vill, men jag vill gå ett steg längre och fylla i själva hjärtat med färg.


För att göra detta så använder jag mig av den delen av masken som blir kvar när man tagit loss själva hjärtat som jag använt i de tidigare stegen.
Jag ser till att lägga dit masken så att kanterna hamnar rätt.
Sedan bygger jag vidare precis som innan;
Jag använder Ink Blending Tool och Distressdynan - Fired Brick, på samma vis som ovan och stämplar sedan.
Jag passar också på att kladda på lite akrylfärg och spruta på lite Glimmer Mist innan jag tar bort masken.



Och så här blev det färdiga resultatet!



Man kan också använda sig av redan färdiga masker. Både Tim Holtz och Heidi Swap har många fina varianter.
De kan du hitta här i butiken!


Här har jag använt mig av Heidis Stjärnmask, Distressdynan - Tumbled Glass och sedan stämplat i samma blåa färg även inne i stjärnan.



Hoppas att detta var hyffsat överskådligt och att ni blivit riktigt inspirerade att leka loss med masker, stämplar och färg!

Trevlig fjärde advent på Er allihopa!!!


Kommentarer
Postat av: Monica

jisses, vad detta var läckert!! ska absolut komma ihåg och försöka mig på´t vid ett senare tillfälle! :D



kanonläckert!!

Postat av: Ingrid - Inola

Wow, det här var bland de läckraste julkort jag har sett. Så himla snygga!



Önskar dig och din familj en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

2010-12-19 @ 10:42:15
URL: http://inola.blogg.se/
Postat av: Camilla_Mill@n

Urläckert! Stort tack för beskrivningen som är lätt att följa, skall absolut testas!! Kram

2010-12-25 @ 23:32:34
URL: http://millanspyssel.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0