Färgläggnings tutorial...

Idag tänker jag förvarna för många bilder, då jag tänker visa lite hur jag färglägger med Distress Markers för Scrap-Perra.

Eftersom jag är van med Tusch/Markers så använder jag uteslutande samma metod fast med hjälp av en vattenpenna istället för Blender.

Här kan Ni givetvis välja en pensel istället.

 

Ok, då börjar vi:

 

******

 

 

Today I warn too many pictures, then I'm going to show a bit how I coloring with Distress Markers for Scrap-Perra.
Since I am familiar with Indian ink / Markers I use exclusively the same method but with the help of a water pen instead of Blender.
Here you can of course choose a brush instead.

Today I warn you, there is going to be lots of pictures, though I'm going to show a bit how I color with Distress Markers.

Since I am familiar with Markers, I allways use the same method, but with the help of a waterpen instead of a Blender.

Here you can of course choose a brush instead.


OK, here we go:

 

 

Välj motiv och använd vattenfast dyna.

Jag använder Cansons 200 grams akvarellpapper.

 

*****

 

Choose youré stamp and use waterproof ink.

I color on Cansons 200 gr aquarellpaper.

 

 

Jag börjar alltid med att färglägga huden och jag använder mig av Tattered Rose och Victorian Velvet.

 

******

 

I always start with the skin, and I use Tattered Rose and Victorian Velvet.

 

 

Jag börjar med den mörka färgen och lägger skuggor och kinder.

 

******

 

I start with the darkest tone and put on the shades and cheeks.

 

 

Sedan går jag över ytan med den ljusare färgen, och lämnar lite orört i mitten.

 

******

 

Then I take the lighter tone and leave a little untouched part in the middle.

 

 

Sedan använder jag vattenpenseln som blender och går över hela ytan för att blanda ihop färgerna.

 

******


Then I use the waterpencil the same way as a blender and go over the whole surface, to blend all the colors together.

 

 

Sedan gör jag likadant på resten av huden.

 

******

 

Then I do the rest of the skin the same way.

 

 

Sedan går jag vidare med kläderna.

Jag brukar ofta utgå ifrån färgerna i det mönsterpapper jag tänkt använda, därför blir det i detta fall rosa.

 

Jag gör lika som tidigare, börjar skugga med den mörka nyansen (Victorian Velvet).

 

******


When I pick the colors for the clothes I usually pick the same as the papers Im going to use.

In this case it´s going to be lots of pink.


I use the same method as earlier and start with the darkest color (Victorian Velvet).

 

 

Sedan använder jag den ljusa (Spun Sugar).

 

******

 

The I use the light one, Spun Sugar.

 

 

Sedan gör jag lika med resten av klänningen och hatten.

 

Här ser Ni hur jag markerat ut vecken i klänningen.

 

******


The I do the same with the rest of the clothes.


Here you can see how I mark the folding on the skirt.

 

 

Och här har jag tunnat ut med Spun Sugar.

 

******

 

And here I have added Spun Sugar.

 

 

På stjälkarna har jag först använt Peeled Paint...

 

*****

 

For the green I use Peeled Paint...

 

 

...och tunnat ut med vattenpenseln.

 

******

 

...and blended it with the waterpen.

 

 

På blommorna har jag först använt Aged Mahogany...

 

******

 

For the flowers I started with Aged Mahogany...

 

 

... och sedan Victorian Velvet.

 

*****

 

...and then Victorian Velvet.

 

 

På skorna (och rosetten) har jag använt Aged Mahogany...

 

******


On the shoes (and the bow) I also used Aged Mahogany...

 

 

...Victorian Velvet, och lite Spun sugar.

 

******

 

....and then Victorian Velvet and Spun Sugar.

 

 

På håret börjar jag skugga med Tea Dye.

 

*******

 

For the hair I started with Tea Dye.

 

 

Sedan går jag över med Antique Linen.

 

Här förstärker jag skuggningen lite genom att gå över lite med Tea Dye igen, medan pappret fortfarande är blött.

 

******


And then blended with Antique Linen.


Here I go over with Tea Dye some more after drying, just to enhance the shadows even more.

 

 

På hunden har jag blandat en ljusgrå färg...

 

*******

 

For the dog I have mixed, first grey...

 

 

...med Antique Linen.

 

******

 

...then Antique Linen.

 

 

Här har jag färglagt väskan med Tea Dye och Antique Linen.

 

******

 

The bag and the folding around the flowers are Tea Dye and Antique Linen.

 

 

 

Avslutningsvis vill jag lägga en ljusblå skuggning runt motivet.

 

Jag börjar med den valda kulören.

******

In conclusion I wanted some light blue shadows around the image.

I start with my blue color...

 

Och sedan använder jag vattenpenseln för att tunna ut övergången.

 

******

 

...and then I use the waterpen to blend it out.

 

 

Och här är den färdiga bilden, färglagd och klar!

 

Hoppas Ni förstått mina knapphändiga förklaringar.

Fråga gärna, så ska jag försöka svara så gott jag kan!

 

*******

 

So, there you go! I hope it helped you a little bit!

 

Just ask me if you have any questions, and I try to answer.

 


Kommentarer
Postat av: Eulanda

Love this!! I'll be book marking it thanks for taking the time to show us. It's a lot of work so it's muchly appreciated! Hugs!

2012-07-25 @ 22:45:59
URL: http://[email protected]
Postat av: Inga

Tack för den fina beskrivningen...nu ska jag prova också att använda mina pennor.

Kram Inga

2012-07-31 @ 10:03:27
URL: http://gittanspysselsida.blogspot.com
Postat av: Inga

Tack för den fina beskrivningen...nu ska jag prova också att använda mina pennor.

Kram Inga

2012-07-31 @ 10:05:03
URL: http://gittanspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0